Dla wielu osób dom jest najdroższym zakupem, jakiego kiedykolwiek dokonał. Nic więc dziwnego, że nabywcy nowo wybudowanych domów są zainteresowani gwarancjami, które obiecują naprawić lub wymienić niektóre elementy domu, jeśli to konieczne, w określonym czasie. Według Federalnej Komisji Handlu, krajowej agencji ochrony konsumentów, jeśli rozważasz gwarancję domową, ważne jest, aby zrozumieć, co obejmuje, jak złożyć roszczenie i proces rozwiązywania sporów, które mogą wyniknąć między tobą a budowniczym lub firma gwarancyjna.

Wiele gwarancji domu jest wspieranych przez budowniczych; inne są kupowane przez producenta od niezależnej firmy, która przejmuje odpowiedzialność za określone roszczenia. Niektórzy właściciele domów samodzielnie kupują dodatkowe ubezpieczenie od zewnętrznych firm gwarancyjnych, aby uzupełnić zakres oferowany przez ich producenta. Te dodatkowe umowy o świadczenie usług są powszechnie nazywane gwarancjami. Federalny Urząd Mieszkaniowy (FHA) i Departament ds. Weteranów (VA) wymagają od budowniczych zakupu gwarancji niezależnej, aby chronić kupujących nowo wybudowane domy za pomocą kredytów FHA lub VA.
Pokrycie

Gwarancje na nowo wybudowane domy generalnie oferują ograniczony zakres wykonania i materiałów odnoszących się do różnych elementów domu, takich jak okna, ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja (HVAC), instalacje hydrauliczne i instalacje elektryczne w określonych okresach. Gwarancje zazwyczaj określają również sposób naprawy.

Czas pokrycia zależy od rodzaju domu. Zapewniono pokrycie jakości wykonania i materiałów na większości komponentów w ciągu pierwszego roku. Na przykład, większość gwarancji na nową konstrukcję pokrywa bocznicę i sztukaterię, drzwi i wykończenia oraz płyty gipsowo-kartonowe i farby w pierwszym roku. Pokrycie dla systemów HVAC, hydraulicznych i elektrycznych wynosi zazwyczaj dwa lata. Niektórzy twórcy zapewniają pokrycie przez okres do 10 lat w przypadku „poważnych wad strukturalnych”, czasami definiowanych jako problemy, które czynią dom niebezpiecznym i narażają właściciela na niebezpieczeństwo. Na przykład dach, który może się zawalić, jest „poważną wadą strukturalną”.

Większość gwarancji na nowo wybudowane domy nie pokrywają jednak kosztów, które właściciel może ponieść w wyniku poważnej wady konstrukcyjnej lub naprawy gwarancyjnej, takich jak koszt wyprowadzenia się z domu podczas dokonywania napraw. Zazwyczaj nie obejmują one również:

sprzęt AGD
małe pęknięcia z cegły, płytek, cementu lub płyty gipsowo-kartonowej
elementy objęte gwarancją producenta

Roszczenie gwarancyjne

Co powinieneś zrobić, jeśli masz wadę w domu, która może być objęta gwarancją? Najpierw przeczytaj uważnie umowę gwarancyjną lub umowę serwisową, aby upewnić się, że problem został rozwiązany. Zwróć szczególną uwagę na czas trwania poszczególnych rodzajów zasięgu. Następnie należy złożyć reklamację zgodnie z instrukcjami zawartymi w gwarancji i złożyć pisemną prośbę o naprawę, nawet jeśli firma zapewnia gorącą linię dla pilnych zamówień. Poproś o pokwitowanie zwrotu i zachowaj zapis swojej korespondencji i rozmów z firmą. Szanse są na to, że twoje roszczenie zostanie załatwione polubownie i dla twojej satysfakcji, ale jeśli pojawi się spór, dobrze jest mieć zapis twoich kontaktów z budowniczym i firmą gwarancyjną.
Rozwiązywanie sporów

Sporadycznie pojawia się spór pomiędzy właścicielem domu a firmą budowlaną lub firmą zewnętrzną, dotyczący tego, czy wada jest objęta ubezpieczeniem, czy też naprawa została wykonana prawidłowo. Wiele gwarancji na nowo wybudowane domy zapewnia mediację spornych roszczeń gwarancyjnych, po których następuje obowiązkowy wiążący arbitraż. W trakcie mediacji neutralna strona trzecia – mediator – pomaga właścicielowi domu i firmie rozwiązać problem, ułatwiając dyskusję między obiema stronami. Od właściciela domu i firmy zależy osiągnięcie porozumienia.

Jeżeli mediacja nie rozwiąże sporu, prawdopodobne jest, że właściciel domu będzie musiał złożyć jakiekolwiek roszczenie do arbitrażu, zamiast iść do sądu. W tym procesie „arbiter” lub panel podejmuje decyzję lub nagrodę, gdy uczestnicy przedstawią swoje przypadki. Niektóre gwarancje pozwalają właścicielom domów wybrać arbitra z listy akceptowalnej dla producenta lub firmy trzeciej.

Arbitraż jest mniej formalny niż sąd, chociaż właściciel domu i firma gwarancyjna może stawić się na rozprawie, mieć zastępstwo prawne, uzyskiwać dokumenty od siebie nawzajem, przedstawiać dowody i przesłuchiwać nawzajem swoich świadków. Większość gwarancji wymaga, aby obie strony przestrzegały decyzji arbitra, bez odwołania. Jeśli Twoja pożyczka jest finansowana za pośrednictwem FHA lub VA, a złożysz roszczenie wobec firmy trzeciej, możesz wybrać między arbitrażem lub sądem. Jeśli wybierzesz arbitraż, pamiętaj, że jesteś związany decyzją. Więcej szczegółów można uzyskać w FHA lub VA.
Koszty

Chociaż arbitraż jest generalnie mniej kosztowny niż proces sądowy, właściciele domów mogą spodziewać się zapłaty nawet kilku tysięcy dolarów, aby wziąć udział w roszczeniu w procesie, w zależności od złożoności arbitrażu. Przeczytaj uważnie swoje gwarancje, aby ustalić, jakie koszty arbitrażu lub wydatki ponosi właściciel domu oraz jakie koszty lub wydatki musi zapłacić budowniczy.

Kilka firm oferuje właścicielom domów wybór arbitrażu lub skierowanie sprawy do sądu. Czasami budowniczowie ponoszą wszelkie koszty związane z arbitrażem, aby zachęcić właściciela domu do wyrażenia zgody na nie wnoszenie sprawy do sądu.
Po więcej informacji

Aby dowiedzieć się więcej o gwarancjach na nowo wybudowanych domach, skontaktuj się ze swoim stanowym lub lokalnym zarządem budowlanym. Jeśli masz pożyczkę ubezpieczoną przez FHA, skontaktuj się z najbliższym biurem US Department of Housing and Urban Development, aby uzyskać więcej informacji lub odwiedź stronę www.hud.gov. Jeśli masz pożyczkę VA, możesz skontaktować się z najbliższym biurem VA lub odwiedzić stronę www.homeloans.va.gov. Możesz znaleźć numer telefonu dla każdej agencji na niebieskich stronach książki telefonicznej.

Możesz odkryć, że uszkodzony dom lub firma wymaga rozległych napraw lub wyburzeń. Rozliczenia z tytułu ubezpieczenia i ulga od rządu federalnego do właścicieli nieruchomości mogą zapewnić oszustom możliwość uzyskania zysków niesprawiedliwie. Nie jest tajemnicą, że oszuści podążają za sytuacjami kryzysowymi związanymi z pogodą, przyciągnięci popytem na naprawy i dostępnością środków.

Jeśli twój dom lub firma jest poważnie uszkodzony, upewnij się, że możesz legalnie odbudować, jeśli masz zamiar. Kiedy składasz wniosek o pozwolenie na budowę, lokalni inspektorzy ustalą, jakich przepisów federalnych musisz przestrzegać. Upewnij się, że sam uzyskałeś pozwolenie na budowę dla jakichkolwiek ograniczeń i że nowa konstrukcja spełnia wszelkie normy wysokości.

Jeśli struktura jest zasadniczo nienaruszona, ale potrzebujesz pomocy wykonawcy przy niektórych naprawach, najpierw zadaj pytania i zapłać później. Pamiętaj, aby być SKEPTYCZNYM: obserwuj, co jest naładowane w Twoim imieniu w sklepie z materiałami budowlanymi.
Wybór wykonawcy

Otrzymuj rekomendacje od znajomych, krewnych, sąsiadów, współpracowników, agentów ubezpieczeniowych lub likwidatorów szkód.

Omijaj kontrahentów, którzy zachęcają cię do wydawania dużych pieniędzy na tymczasowe naprawy, oferują „specjalne oferty” w zamian za numer twojej karty kredytowej lub obiecują ci pożyczkę w zamian za opłatę z góry.

Radzić sobie tylko z licencjonowanymi i ubezpieczonymi kontrahentami. Poproś o kopie ich ogólnej odpowiedzialności i ubezpieczenia od odszkodowań pracowniczych. Skontaktuj się z lokalnym Stowarzyszeniem Budowniczych domów i urzędnikami odpowiedzialnymi za ochronę konsumentów, aby dowiedzieć się, czy złożyłeś skargę na jakiegokolwiek kontrahenta, którego rozważasz.

Uzyskaj pisemne oszacowanie obejmujące wszelkie ustne obietnice złożone przez wykonawcę. Pamiętaj, aby zapytać, czy za oszacowanie trzeba zapłacić, zanim wpuścisz kogoś do swojego domu.

Poświęć trochę czasu na podpisanie umowy. Poproś o wyjaśnienia dotyczące wahań cen i nie wybieraj automatycznie najniższego oferenta. Odradzam się kontaktowaniem się z każdym wykonawcą, który prosi o zapłacenie za całą pracę z góry. Kaucja w wysokości jednej trzeciej łącznej ceny jest standardowa. Płać tylko czekiem lub kartą kredytową i zapłać ostatnią kwotę dopiero po zakończeniu pracy do zadowolenia. Nie płacić gotówką.

Zapytaj znanego przyjaciela, krewnego lub prawnika, aby zapoznać się z umową naprawy domu przed podpisaniem. Uzyskaj kopię ostatecznej, podpisanej umowy przed rozpoczęciem pracy.

Przed podjęciem pracy poproś wykonawcę, który zadecydował o zwolnieniu z zastawu. Jest to pokwitowanie, które mówi, że pracownicy i dostawcy materiałów nie będą prosić o pieniądze, gdy zapłacisz wykonawcy. W każdym razie nie podpisuj zgody właściciela: mówi, że ty, właściciel nieruchomości, pokryje koszty materiałów i robocizny, jeśli wykonawca nie zapłaci.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.