Im więcej wiesz o swoim samochodzie, tym większe prawdopodobieństwo, że uda Ci się uniknąć problemów z naprawą. Możesz wykryć wiele typowych problemów z pojazdem za pomocą zmysłów: obserwując okolice pojazdu, słuchając dziwnych odgłosów, wyczuwając różnicę w sposobie obsługi pojazdu, a nawet zauważając niezwykłe zapachy.

Wygląda na kłopot

 

Małe plamy lub sporadyczna kropla płynu pod pojazdem mogą nie mieć większego znaczenia. Ale mokre plamy zasługują na uwagę; natychmiast sprawdź kałuże.

 

Możesz zidentyfikować płyny według ich koloru i konsystencji:

 

Żółtawo zielone, pastelowe niebieskie lub pomarańczowe kolory oznaczają przegrzany silnik lub wyciek płynu zapobiegającego zamarzaniu spowodowany przez zły wąż, pompę wodną lub nieszczelny grzejnik.

Ciemnobrązowy lub czarny oleisty płyn oznacza, że ​​silnik wycieka z oleju. Złe uszczelnienie lub uszczelka mogą spowodować wyciek.

Czerwone, oleiste miejsce wskazuje na wyciek płynu z przekładni lub wspomagania kierownicy.

Kałuża czystej wody zwykle nie stanowi problemu. Może to być normalna kondensacja z klimatyzatora pojazdu.

 

Smells Like Trouble

 

Niektóre problemy są pod twoim nosem. Możesz je wykryć według ich zapachu:

 

Zapach spalonego tosta – lekki, ostry zapach – często sygnalizuje krótką i płonącą izolację elektryczną. Aby być bezpiecznym, staraj się nie prowadzić pojazdu, dopóki problem nie zostanie rozpoznany.

Zapach zepsutych jaj – ciągły zapach palonej siarki – zwykle wskazuje na problem w katalizatorze lub innych urządzeniach kontrolujących emisję. Nie zwlekaj z diagnozowaniem i naprawą.

Gęsty, cierpki zapach zwykle oznacza płonący olej. Poszukaj znaku wycieku.

Zapach oparów benzyny po nieudanym starcie może oznaczać zalanie silnika. Zaczekaj kilka minut, zanim spróbujesz ponownie. Jeśli zapach nadal istnieje, istnieje ryzyko wycieku w układzie paliwowym – potencjalnie niebezpieczny problem wymagający natychmiastowej uwagi.

Płonąca żywica lub cierpki chemiczny zapach mogą sygnalizować przegrzane hamulce lub sprzęgło. Sprawdź hamulec postojowy. Zatrzymać. Po ostrym hamowaniu po górskich drogach odczekaj, aż hamulce ostygną. Lekki dym wydobywający się z koła wskazuje na zablokowany hamulec. Pojazd należy holować w celu naprawy.

Słodki, parny zapach wskazuje na wyciek chłodziwa. Jeśli wskaźnik temperatury lub lampka ostrzegawcza nie wskazują na przegrzanie, należy ostrożnie dojechać do najbliższego punktu serwisowego, zwracając uwagę na wskaźniki. Jeśli zapachowi towarzyszy gorący, metaliczny zapach i para spod kaptura, silnik przegrzał się. Pociągnij natychmiast. Dalsza jazda może spowodować poważne uszkodzenie silnika. Pojazd należy holować w celu naprawy.

 

Brzmi jak kłopot

 

Pisk, pisk, grzechotki i inne dźwięki stanowią cenne wskazówki dotyczące problemów i potrzeb związanych z konserwacją. Oto kilka typowych odgłosów i ich znaczenie:

 

Pisk – Piskliwy, ostry dźwięk, zwykle związany z prędkością silnika:

 

Luźne lub zużyte wspomaganie kierownicy, wentylator lub pas klimatyzacji.

 

Kliknij – niewielki, ostry dźwięk związany z prędkością silnika lub prędkością pojazdu:

 

Luźna pokrywa koła.

Luźne lub wygięte ostrze wentylatora.

Zablokować podnośnik zaworu lub niski olej silnikowy.

 

Screech – wysoki, przenikliwy metaliczny dźwięk; zwykle występuje, gdy pojazd jest w ruchu:

 

Spowodowane przez wskaźniki zużycia hamulców, aby poinformować, że nadszedł czas na konserwację.

 

Rumble – niski, rytmiczny dźwięk.

 

Uszkodzona rura wydechowa, konwerter lub tłumik.

Zużyte złącze uniwersalne lub inny element układu napędowego.

 

Ping – wysoki, metaliczny dźwięk stukania związany z prędkością silnika:

 

Zwykle spowodowane używaniem gazu o niższej liczbie oktanowej niż zalecane. Sprawdź w podręczniku użytkownika prawidłową liczbę oktanową. Jeśli problem będzie się powtarzał, może to oznaczać awarię zapłonu silnika.

 

Heavy Knock – Rytmiczny dźwięk uderzania:

 

Zużyte łożyska wału korbowego lub korbowodu.

Luźny konwerter momentu obrotowego przekładni.

 

Clunk – Losowy dudniący dźwięk:

 

Luźny amortyzator lub inny element zawieszenia.

Luźna rura wydechowa lub tłumik.

 

Czuje się jak kłopot

 

Trudności w poruszaniu się, zła jazda, wibracje i słaba wydajność to symptomy, które możesz odczuwać. Prawie zawsze wskazują na problem.

Sterowniczy

 

Niewyrównane przednie koła i / lub zużyte elementy układu kierowniczego, takie jak przegubowy lub przegub kulowy, mogą powodować błądzenie lub trudności z kierowaniem w linii prostej.

Ciągnięcie – skłonność pojazdu do kierowania na lewą lub prawą stronę – może być spowodowane przez coś tak rutynowego jak niedopompowane opony lub tak poważne, jak uszkodzony przedni koniec.

 

Jazda i obsługa

 

Zużyte amortyzatory lub inne elementy zawieszenia – lub niewłaściwe napompowanie opon – może przyczynić się do słabego pokonywania zakrętów.

Chociaż nie ma twardych i szybkich reguł dotyczących wymiany amortyzatorów lub rozpórek, spróbuj wykonać ten test: odbij pojazd ciężko w górę iw dół przy każdym kole, a następnie puść. Sprawdź, ile razy pojazd się podskakuje. Słabe wstrząsy pozwolą pojazdowi odbić się dwukrotnie lub więcej.

Sprężyny zwykle nie zużywają się i nie wymagają wymiany, chyba że jeden róg pojazdu jest niższy niż pozostałe. Przeciążenie pojazdu może uszkodzić sprężyny.

Właściwie wyważ opony. Niezrównoważona lub niewłaściwie wyważona opona powoduje wibracje pojazdu i przedwcześnie może zużywać elementy układu kierowniczego i zawieszenia.

 

Hamulce

 

Problemy z hamulcem mają kilka objawów. Zaplanuj diagnostykę i naprawę, jeśli:

 

Po zaciągnięciu hamulców pojazd ciągnie w jedną stronę.

Po utrzymaniu ciśnienia pedał hamulca opada na podłogę.

Podczas hamowania słyszalne lub wyczuwalne jest zgrzytanie lub szlifowanie.

Kontrolka „hamulca” na tablicy rozdzielczej jest zapalona.

 

Silnik

 

Poniższe objawy wskazują na problemy z silnikiem. Uzyskaj diagnozę i zaplanuj naprawę.

 

Trudności z uruchomieniem silnika.

Lampka kontrolna silnika na tablicy przyrządów świeci się.

Szorstki bieg jałowy lub zwlekanie.

Słabe przyspieszenie.

Słaba ekonomika paliwowa.

Nadmierne zużycie oleju (więcej niż jedna kwarta między zmianami).

Silnik kontynuuje działanie po usunięciu klucza.

 

Transmisja

 

Niska wydajność transmisji może wynikać z awarii rzeczywistego elementu lub prostego odłączonego węża lub podłączonego filtra. Upewnij się, że technik najpierw sprawdza proste elementy; Naprawy przekładniowe są zwykle drogie. Niektóre z najczęstszych objawów problemów z transmisją to:

 

Nagłe lub ciężkie zmiany biegów.

Opóźniona reakcja lub brak odpowiedzi podczas przesuwania z położenia neutralnego do napędu lub do tyłu.

Brak przesunięcia podczas normalnego przyspieszania.

Poślizg podczas przyspieszania. Silnik przyspiesza, ale pojazd nie reaguje.

 

Rozwiązywanie problemów

 

Problemy z samochodem nie zawsze oznaczają poważne naprawy. Oto kilka typowych przyczyn problemów i technik, które pomogą Tobie i Twojemu technikowi znaleźć i rozwiązać problemy:

 

Alternator – Luźne okablowanie może sprawić, że alternator będzie wyglądał wadliwie. Twój technik powinien sprawdzić luźne połączenia i wykonać test wyjściowy przed wymianą alternatora.

Akumulator – Skorodowane lub poluzowane zaciski akumulatora mogą spowodować, że akumulator stanie się martwy lub wadliwy. Twój technik powinien wyczyścić zaciski i sprawdzić działanie baterii przed wymianą baterii.

Starter – to, co wydaje się być wadliwym starterem, może być w rzeczywistości wyczerpaną baterią lub słabym połączeniem. Poproś swojego technika o sprawdzenie wszystkich połączeń i przetestuj baterię przed naprawą rozrusznika.

Tłumik – głośny dudniący hałas pod pojazdem wskazuje na potrzebę nowego tłumika lub rury wydechowej.

Usprawnij – staroświecki „tuning” może nie być odpowiedni dla twojego pojazdu. Mniej części, poza paskami, świecami zapłonowymi, wężami i filtrami, należy wymieniać na nowsze pojazdy. Postępuj zgodnie z zaleceniami w instrukcji obsługi.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.