Ostatnio zadałem to pytanie licealnemu klubowi przedsiębiorców. Ich odpowiedzi były interesujące:

„Franczyza to biznes, który widzisz w różnych miastach. Są rozpoznawalne, ponieważ ich znaki i kolory są takie same. ”
„Franczyza to rodzaj biznesu, który jest taki sam wszędzie, gdzie się znajdujesz.”
„McDonald’s to franczyza. Podobnie KFC i Burger King. ”

Te odpowiedzi są poprawne. Ale franchising ma coś więcej niż tylko jednolitość.
Czym jest franczyza?

Franczyza jest rodzajem działalności, która jest własnością i jest zarządzana przez osoby fizyczne (franczyzobiorców), ale jest marką i nadzorowana przez znacznie większą – zwykle krajową lub międzynarodową – firmę (franchisodawcę). Wiele sklepów i restauracji, które można zobaczyć na co dzień, to franchising: Subway, 7-11, The UPS Store, Ace Hardware, Pizza Hut, Hilton Hotels, Molly Maid i tysiące innych.

Gdy kupujesz prawa do otwarcia franczyzy, kupujesz prawa do używania sprawdzonego systemu biznesowego, ze sprawdzonymi cenami, produktami i technikami marketingowymi. Kupujesz także prawa do marki: uzyskujesz pełny dostęp do firmowych materiałów zawierających znaki towarowe, w tym logo, slogany i oznakowanie – wszystko, co ma związek z marką.
Jak zostać franczyzobiorcą

Aby zostać franczyzobiorcą, musisz zapłacić opłatę franczyzową z góry. Wniesienie opłaty wstępnej franchisingowej (i podpisanie umowy franczyzy) daje prawo do:

· Nazwisko franczyzodawcy

· Systemy biznesowe

· Instrukcja operacyjna

· Materiały marketingowe

· Oprogramowanie

· Wszystkie inne zastrzeżone materiały

Ponadto możesz otrzymać wyłączne terytorium, na którym możesz sprzedawać produkty lub usługi swojej franczyzy. Informacje o terytorium są zawsze określone w umowie franczyzy, podobnie jak okres, w którym jesteś właścicielem firmy franczyzowej. Zazwyczaj umowy franchisingowe mają długość od 5 do 10 lat i zazwyczaj przysługuje im prawo do ich przedłużenia.
Dlaczego niektóre firmy traktują swoje firmy jako franczyzę?

Franchising może być świetnym sposobem na zwiększenie dystrybucji przez firmy. Issac Singer stworzył wczesną formę franchisingu ze sposobem, w jaki sprzedawał swoje maszyny do szycia Singer, a Henry Ford robił to ze swoimi samochodowymi franczyzami.

Przeważnie jednak, franchising firmy oferuje jedną wielką korzyść dla firm: nie muszą wykorzystywać wszystkich własnych pieniędzy na rozwój swojej działalności. Zamiast tego mogą korzystać z pieniędzy innych osób (franczyzobiorcy).

Oferowanie franczyzy pozwala na przeniesienie ryzyka finansowego z rozszerzenia działalności na wiele nowych lokalizacji z franczyzodawcy na franczyzobiorców. Franchisor wciąż musi zainwestować swoje pieniądze, aby stworzyć system franczyzowy – podejmują one ryzyko, łącząc swoje biznesowe koncepcje franczyzy – ale nie muszą inwestować tak dużej części swoich pieniędzy w każdą nową lokalizację.

Franchising to świetna metoda dystrybucji produktów i usług. Ale wszystkie franczyzy nie są sobie równe. Musisz mądrze wybrać ofertę biznesową franczyzy.
Określanie, które franczyzę należy zbadać

Wybranie franczyzy może być dość trudne. Jednym z powodów jest to, że dostępnych jest ponad 3000 różnych koncepcji franczyzy. Jak wybrać tylko jeden? Oto trzy wskazówki:
1. Sprawdź, w czym jesteś dobry

Naprawdę chodzi o stworzenie odpowiedniego dopasowania do twoich umiejętności. Oto co możesz teraz zrobić, co da ci przewagę w poszukiwaniu franczyzy: Zrób listę swoich najlepszych umiejętności. Napisz, co naprawdę robisz.

Na przykład, czy jesteś osobą-osobą … twórcą relacji? Jeśli tak, zapisz go.

Może nie jesteś osobą wychodzącą. Może lepiej za kulisami. Czy jesteś osobą operującą? Zapisz to.

Cokolwiek robisz dobrze … cokolwiek jesteś znany, zapisz to.
2. Dopasuj swoje najlepsze umiejętności do możliwości franczyzy

To jest łatwiejsze niż się wydaje. Wszystko, co musisz zrobić, to zachować listę, którą właśnie stworzyłeś przed sobą, podczas gdy szukasz franszyzy, aby zacząć zaglądać. Ale gdzie powinieneś patrzeć?

Rozpocznij poszukiwanie franczyzy online. Portale franczyzowe są najlepszym miejscem do rozpoczęcia. Aby znaleźć kilka z nich, skorzystaj z ulubionej wyszukiwarki i wpisz „możliwości franczyzy” lub „franczyzy na sprzedaż”. Powinno to zająć Ci trochę czasu. Jeśli nie chcesz samodzielnie korzystać ze wszystkich portali franczyzowych, możesz sprawdzić moją listę 10 najlepszych możliwości franczyzy. To może zaoszczędzić ci trochę czasu.

Następnie wybierz kilka konkretnych marek, które Cię interesują. Spójrz na każdego z nich i sprawdź, czy będziesz w stanie wykorzystać swoje umiejętności – te, które zapisałeś i masz przed sobą – w tych grach.

Dam ci przykład.

Powiedzmy, że jesteś zainteresowany franczyzą handlowo-czyszczącą. Czytasz informacje dostarczone przez franczyzodawcę, a jedną rzeczą, którą lubisz w przypadku komercyjnego czyszczenia, jest to, że jest to franczyza typu B2B (business-to-business). Jako franczyzobiorca nie miałbyś do czynienia z konsumentami – miałbyś do czynienia z innymi właścicielami firm i / lub ich menedżerami.

Sprawdzasz listę umiejętności, którą stworzyłeś i która jest zdecydowanie zgodna z komercyjnie czyszczącą franczyzą. Twoje najsilniejsze umiejętności obejmują zarządzanie sprzedażą i sprzedażą, a na podstawie dostarczonych do tej pory informacji wygląda na to, że Twoja rola jako franczyzobiorcy byłaby bardzo ukierunkowana na sprzedaż. Komercyjno-czyszcząca franczyza to coś, co powinieneś sprawdzić. Wystarczy wypełnić formularz „Poproś o więcej informacji”, który można znaleźć na prawie każdym portalu franczyzy, i poczekaj, aż przedstawiciel franczyzy skontaktuje się z Tobą.
3. Obserwuj trendy

Chcę, abyś stał się obserwatorem trendów. Chcę, abyś na bieżąco obserwował trendy konsumenckie i biznesowe. Chcę, abyś wyprzedził grę.

Nie chcę, żebyś utknął z franczyzą, która była „gorąca”, gdy zacząłeś ją przeglądać, i „nie gorącą” po tym, jak ją kupiłeś.

To ludzka natura przyciągać do tego, co jest gorące, co jest popularne. Nie sugeruję, że unikasz możliwości franczyzy, które są teraz popularne. Sugeruję, że wybierzesz franczyzę, która nie ma możliwości szybkiego wygasania. Staraj się unikać modów. Bądź na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie biznesu. Obserwuj trendy.

Musisz dowiedzieć się, na co konsumenci (jeśli to twój rynek docelowy) wydają swoje pieniądze. Musisz również dowiedzieć się, za co nie są w stanie zapłacić. Jeśli zależy Ci na kupowaniu franczyzy w usługach typu B2B, takich jak sprzątanie komercyjne czy szkolenia korporacyjne i coaching, musisz dowiedzieć się, o czym rozmawiają liderzy biznesu. Jakie są ich potrzeby? Czy mają budżet na to, co myślisz o oferowaniu?

Jeśli chcesz być na bieżąco z trendami, które wpłyną na Ciebie jako na franczyzobiorcę, zacznij szukać witryn biznesowych i blogów, które często piszą o trendach, które mają miejsce właśnie teraz. Oto kilka, które warto subskrybować:

http://www.grajcarnia.pl/
http://www.glus.pl/
http://www.gryfbet-gielda.pl/
http://www.ann-design.pl/
https://redsms.pl/
https://staryswiat.com.pl/
https://www.redsonia.pl/
http://zlotypionek.pl/
http://www.pandasc.pl/
http://www.planszowadabrowa.pl/
http://www.gamesworld.com.pl/

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.